Selasa, 1 November 2011

Othello Syndrome-Green Eye Monster



Salam,

Setiap hari kita pasti di sajikan dengan pelbagai berita ngeri tentang pembunuhan pasangan. Tidak kira sama ada yang berkahwin ataupun belum.

“O, beware, my lord of jealousy; / It is the green-ey’d monster which doth mock / The meat it feeds on.” (Act III, Scene 3).-Drama Othello

Othello di sini merujuk pada salah satu karakter dalam drama tragedi karya William Shakespeare.

Dalam drama tersebut, Othello membunuh isterinya, Desdemona, kerana memiliki kepercayaan yang salah -false belief-bahawa isterinya tidak setia terhadap dirinya. Setelah membunuh isterinya, dia melakukan tindakan membunuh diri. Pada dasarnya, ini merupakan kisah yang sangat tragis. Shakespeare menamakan drama ini dengan judul “Othello, the Moor of Venice“. Menurut Wikipedia, drama ini ditulis pada sekitar tahun 1603 dan dibuat berdasarkan cerita pendek asal Italia yang berjudul “Un Capitano Moro” (“A Moorish Captain”), karya Cinthio, murid Boccaccio, yang diterbitkan tahun 1565. Kisah ini memiliki empat karakter utama: Othello; isterinya Desdemona; Letnannya, Cassio; dan Iago.

John Todd (1914-1987) adalah seorang psikiatri yang pertama kali memberikan istilah Othello Syndrome ini. Dia menulis sebuah tesis bersama dengan K. Dewhurst dengan judul “The Othello Syndrome: a study in the psychopathology of sexual jealousy” (Journal of Nervous and Mental Disorder, 1955, 122: 367)”. 

Othello syndrome is a rare psychiatric condition marked by morbid, pathological, or delusional jealousy (Miller et al., 2010)

Definisi Othello syndrome, selain yang sudah ditulis di atas, adalah suatu delusi yang dialami oleh seseorang bahwa pasangannya tidak setia dan melakukan kecurangan.  Karektornya ialah:

Berkali-kali menuduh pasangannya curang

Berusaha untuk mencari-cari bukti kecurangan

“Menguji” kesetiaan pasangan

Mengintip pasangan

Sama dengan kisah Othello dalam drama Shakespeare, sindrom ini boleh menjadi sangat bahaya dan membuat hubungan terganggu, bahkan berakhir pada pembunuhan dan bunuh diri. Jadi, berhati-hatilah dalam memilih pasangan. Jika anda sedang mengalami cemburu, berhentilah bertindak dan berfikir sebentar: apakah anda sedang mengalami sejenis Othello Syndrome? Hubungan percintaan adalah hubungan yang sifatnya dua arah, jika kecemburuan yang anda alami hanyalah cemburu buta yang tidak menentu, maka pasangan anda juga akan memberikan respon yang tidak baik. Malah si dia akan semakin menjauh dan bagaimana jika dia bertindak untuk berpaling dari anda?

Renung-renungkan lah ye

Quote of the day:: Kalo bagi aku lah kan,kalo dah curang,sape tak angin.semua owang akan bertukar jadi Hulk.yelah,Green Eyes Monster tu bertukar jadi Hulk la...hahahahaha

Location :
Posted via Public phone bawah apartment aku.

Tiada ulasan: