Selasa, 22 November 2011

Seni Alih Suara : Spongebob Cetus Kontroversi



Salam,

Beberapa minggu yang lepas,aku melepak kat rumah sambil menonton cerita kegemaran aku iaitu Spongebob Squarepant.

Tiba-tiba,ada satu bahagian yang buat aku terkejut. Plankton merancang untuk memusnahkan Krabby Patty. Apabila di ketahui oleh Spongebob,Spongebob memberikan reaksi begini "Kita akan doom,kita akan doom!" atau dalam versi inggerisnya,"We are doom,We are doom."

Sebagai seorang polisher,aku rasa sedikit terkilan kerana bahasa di rojakkan untuk tontonan kanak-kanak. Dalam bahasa melayu sendiri pun tiada istilah "doom" untuk kata ganti musnah.

Tanpa berlengah lagi,aku terus menghantar 'laporan' kepada pihak DUBBER INC.(Malaysia). Walaupun ada jawapan dan perbincangan mencetuskan sedikit ketegangan,namun akhirnya di selesaikan dengan baik.

Memang mudah kalau kita yang duduk tengok kartun. Tapi kita sedar ke dengan kualiti bahasa? Dalam Facebook atau Blog,kita sendiri menggunakan bahasa rojak. Contohnya dalam entri ni sendiri. Tetapi tidak untuk rancangan kartun. Mungkin kita tak sedar bahawa kartun atau drama alih bahasa itu sendiri yang menjadi 'cikgu' kepada kanak-kanak yang menonton. Baiklah penggunaan bahasa yang di terjemahkan,baik juga hasilnya untuk di jadikan ikutan. Yang menontonnya siapa? Generasi dan anak-anak kita jugak.


Jangan 'cakap belakang' sekiranya tidak rasa puas hati dengan alih suara tempatan. Luah saja di Facebook DUBBER INC.(Malaysia) kerana itulah tujuan group itu di tubuhkan. Korang jangan hentam sewenang-wenangnya di dalam group itu. Bukankah molek kalau kita berbincang secara elok.

Kat sana korang boleh utarakan apa saja soalan tentang alih suara tempatan. Azuan Wanji Shamsir,CI Tan,Fadhil Kamaruddin,Zairaini Sarbini dan ramai lagi penterjemah,polisher,pelakon alih suara dan juga peminat kartun tempatan berkumpul kat sana.

Kalau bukan kita sendiri yang tak mau martabatkan bahasa kita,siapa lagi?

P/s : Entri ni sendiri pun banyak kesalahan tatabahasa..aduhhh

Posted via Public phone kat taman perumahan aku

Tiada ulasan: