Rabu, 30 November 2011

Bukan Koloni Tapi Kpop!



Salam,

Teringat nenek aku pernah cerita kat anak-anak dan cucu-cucunya. Nenek kata,tak lama lagi negara kita akan dijajah kembali oleh colony (gelaran orang zaman dahulu kat Mat Salleh). Nenek aku pernah hidup di zaman pemerintahan kulit putih dan zaman Jepun. Jadi,nenek masih trauma dengan life dua zaman tu.

Tapi nek,memang negara kita dah lama dijajah oleh Mat Salleh ni. Diaorang tak pernah tinggalkan negara kita walaupun kita dah merdeka. Idealogi mereka kekal bersama kita. Ramai orang kita hanyut dan terikut-ikut gaya hidup Barat ni nek.

Lagi satu nek,nenek tentu tak jangka negara kita di jajah oleh satu lagi fenomena asing. Mereka lawa-lawa nek. Yang lelaki pulak kemain mengancam nek. Sape terpandang mesti jatuh cinta. Kulit mereka putih mulus macam telus yang di kupas kulitnya. Mereka orang Korea!

Tapi nenek janganlah risau. Kami cuma kipas-susah-mati mereka ni. Sekadar meminati lagu,gaya penataan rambut tapi bab-bab dressing yang melampau tu kami tak ikutlah nek. Yang untungnya,selain berbahasa inggeris,kami berbahasa Korea pulak nek.

Jangan risau. Takkan Melayu hilang di dunia. Begitu jugak bangsa bumiputera lain kat Malaysia ni. Sebab,masih ramai lagi Kpop lovers tak pernah lupa asal usul mereka termasuk aku! Chill ya!

Posted via Public Phone Kat Tengah Laut

Tiada ulasan: