Selasa, 29 November 2011

Facebook kita , Wajah Kita



Salam,

Sejak dua menjak ni aku dah jarang sangat update status kat Facebook. Serba salah nak post. Kalau kita post yang kita ni kat KLCC ke,SOGO ke,Bukit Bintang ke,confirm orang cakap kita sengaja nak show off. Belum lagi bab tayang makanan yang kita nak santap kat kedai makan. Sebelum santap ambik picture dulu then upload kat Facebook.

Kalau pasal nak mengutuk orang kat dalam Facebook lagi ramai. Si polan ni tak puas hati ngan polan tu. Kekadang kita yang tak bersalah rasa macam bersalah pulak sebab kita tertanya-tanya member tengah kutuk sape.

Apa niat kita berFacebook sebenarnya? Bukankah niat asal untuk mengeratkan jalinan persahabatan yang jauh mahupun yang dekat. Tapi lain pulak jadinya. Bertukar menjadi medan perang dingin.

Bukan mudah nak puaskan hati semua pihak. Yelah,Facebook kita,suka hati kitalah nak post apa pun. Ada aku kisah? Hahahaha...silap tu. Orang ambik kisah dengan apa yang kita tulis. Dah tentu kita tak nampak orang dok pandang sinis kat kita.

Apa pun itulah realiti sebenar Facebook ni. Jangan kata tak kisah. Sebab,kata-kata lebih berbisa daripada sebilah pedang. Kena rodok ngan pedang,mati terus. Tapi kena rodok ngan kata-kata yang berbisa,sampai bebila orang akan ingat.

Kalau tak percaya,korang jenguk lah laman muka buku korang sekarang. Tengok kalau ada yang post 'lain macam'. Apa reaksi korang? Sekarang orang tak nilai dari budi bahasa dunia sebenar kita. Sebabnya? Sikap kita yang sebenarlah yang kita tunjukkan di Facebook.

Tak faham? Pendek kata,hipokritkah kita sebenarnya? Haluskah budi bahasa kita? Sekali sekala bolehlah kita buat perangai hangit. Tapi lelama,orang akan menyampah.

Jadi JANGAN MENGHINA KALAU TAK MAU MENGHORMATI! P/s : Kekadang aku jadi stalker kat pesbuk ex boipren..dah ada anak empat dah pun. Maju ke depan kih kih kih

Posted via Public Phone Kat Tengah Laut

1 ulasan:

shahrazali berkata...

emmmm....mulut orang susah nak tutup kan...mcm2 andaian keluar sesuka hati.... sebenarnya jeles semata jek..hehe...