Selasa, 29 November 2011

Opera Van Java : Upil & Ipul



Salam,

Entah kenapa akhir-akhir ni aku suka tengok cerita lawak dari negara seberang ni. Walaupun krisis antara dua negara pasal bola,tapi tak semestinya aku nak boikot rancangan televisyen diaorang kan.

Salah satu rancangan kegemaran aku dalam Indo Pek ni ialah Opera Van Java. Opera Van Java ni kira macam Senario jugaklah. Lawak spastik yang bodoh-bodoh. Tapi aku suka. Asalkan boleh buat aku ketawa. Hilang stress!

Hari tu rancangan ni ada melakonkan Upin dan Ipin versi Indonesia. Mereka tukarkan nama jadi Upil dan Ipul. Kelakar lah aku rasa sebab mereka berusaha nak bercakap bahasa Melayu. Berbelit-belit lidah tapi aku suka sebab mereka berusaha jugak nak cakap.

Aku tak rasa cara mereka berlakon ni menghina siri kartun kegemaran ramai kat Malaysia ni. Malah kita patut bangga ada jugak produk tempatan melangkau jauh ke tempat orang. Malah penyanyi juga menyanyikan lagu tradisional negara kita,Suriram dan beberapa lagi.

Opera Van Java ni,ada tok dalang jadi tukang cerita. Kadang-kadang dia pun turut serta jugak berlakon untuk memeriahkan suasana. Mereka tidak memerlukan skrip untuk berlakon. Semua di lakukan dengan spontan. Antara pelakonnya ialah Sule,Andre(Kiamat Sudah Dekat),Aziz Gagu (Pocong Ngesot) dan ramai lagi.

Tahu tak yang pemain bola sepak negara kita pun pernah berlakon dalam sitkom ni? Credit to Safee Salee...pewiittt!

Posted via Public Phone Kat Tengah Laut

1 ulasan:

nita berkata...

Salam perkenalan ,,, Nita singgah dan follow dari segmen ben ashaari,,jom kenali blogger,,, kalau sudi , singgah site sye blik yer ? LUKISAN HATI