Jumaat, 18 November 2011

Ulat Mulong Sedap Ke?



Freaky Friday

Salam,

Wordless Wednesday minggu lepas aku ada postkan gambar sepinggan ulat mulong. Kebetulan mak aku baru sampai dari kampung. So ulat mulong tu masih fresh dan masih terliuk-liuk lagi haaa...Bukan senang nak dapat. Ini pun makcik aku yang bagi (Nor Syamina,ulat ni nenek kamu yang bagi)

Ulat mulong adalah spesis ulat sagu yang tinggal didalam batang pokok sagu. Walaubagaimana pun,kehadiran ulat mulong hanya boleh didapati di dalam tunggul pokok sagu yang telah ditebang 5hari ke atas.

Masa aku post entri Innit pelbagai reaksi dan soalan yang aku terima. Aku pun naik pening nak jawab soalan bertubi-tubi. Hehehehe...

Kebiasaannya ulat mulong menjadi hidangan wajib bagi penduduk Sarawak yang berbangsa Melanau khususnya. Namun ada juga kaum lain yang menikmati sajian eksotik ini.

Ada jugak yang tanya aku halal ke? Ok lah. Sebab mak berasal dari Mukah,akh tumpukan cerita aku kat sekitar daerah tu je ok. Kat Mukah,tak kira korang agama Islam,Kristian,Buddha,ulat mulong ni memang di makan. Lagipun ulat mulong ni tak kotor. Hanya makan batang pokok sagu je. 

Ulat mulong ini,bukan murah harganya. Mengikut pasaran tempatan,harga sekilogram adalah rm40. Sekarang tak ramai yang nak mencari ulat mulong ni. Bagi yang tinggal di kawasan pekan Mukah,mereka memilih untuk membeli di Pasar Tamu saja.

Macam mana nak masak ulat ni? Aku tengok mak dan nenek aku masak rebus atau salai. Ulat mulong ni boleh di makan mentah. Tapi kepala ulat ni kena buang. Boleh tahan jugak lah sakitnya kalau ulat mulong "mencium" bibir kita kalau tak buang kepalanya. Heehehehehe...*wink wink wink*

Apa pulak rasanya? Err..Bagi akulah,rasanya lemak-lemak je kot. Ulat mulong bukan kategori makanan favorite aku. Tapi aku makan seekor dua jugak. Bagi orang Melanau yang mengaku tak pernah makan,tipu lah. Buat apa nak malu mengaku sedangkan itu memang sebahagian daripada budaya kita.

Itulah sebahagian daripada makanan eksotik kaum-kaum bumiputera di Sarawak. Kenali budaya masing-masing barulah kita nampak true colour of Malaysia.

P/s : Selain ulat mulong,ada satu lagi jenis ulat. Yang ini sangat sukar di cari dan harganya cukup mahal. Rupanya seperti ulat beluncas warna hitam. Lain kali aku akan ceritakan ok..Selamat geli-geli tengok gambar ulat tu..hehehehehe.

Im proud Im Sarawakian

Posted via Public phone kat taman perumahan aku

1 ulasan:

Nava Krishnan berkata...

I am not so adventurous, so I will dare not try.