Sabtu, 12 November 2011

Hantu Cina Lompat



SATURDAY NIGHT FEVER

Salam,

Hari ni aku tak buat apa pun. Duduk kat rumah je sebab hujan sepanjang hari. Disebabkan bosan,aku geledah DVD dan terjumpa cerita hantu cina. Antara cerita yang menarik perhatian aku ialah,The Chinese Ghost Story,The Dead and The Deadly dan yang paling aku suka The Chinese Vampire.

Dulu,sebelum cerita seram diharamkan penayangannya di Malaysia,cerita hantu cina lompat la yang paling ditunggu-tunggu setiap minggu. Kalau tak silap aku,tv2 RTM selalu menayangkan cerita hantu lompat ni.

Biasanya,kami budak-budak selalu terpengaruh dengan cerita seram ni. Yelah,cerita hantu cina kan lompat-lompat dan hanya akan berhenti bila kertas kuning di tampal kat atas dahi. Kami pun mula la nak berlakon. Yang seorang jadi hantu,yang seorang lagi akan menjadi Taoist. Kertas yang digunakan untuk tampal kat dahi pula kami tulis ntah pape hehehehehe....mak mesti bising sebab dalam rumah akan bersepah dengan kertas. Lepas main tak kemas punya kes..

Namun apa yang cikgu aku berbangsa cina cakap,mayat yang melompat memang dipraktikkan di negara China pada zaman dahulu. Semua itu bertujuan untuk menghantar mayat tentera yang terkorban ketika peperangan, pulang ke kampung halaman. Logik gak tu. Zaman dulu mana ada van jenazah lagi.Tentang hisap darah manusia tu cuma perasa nak menyedapkan lagi cerita.

Dah empat cerita aku tengok. Sekarang pun masih tengok. Teringat zaman kecik-kecik dulu,hantu cina lompat la yang paling ditakuti sebab masa tu cerita tu jer yang famous.

Posted via Public phone kat taman perumahan aku

Tiada ulasan: