Selasa, 15 November 2011

Belum Pun Sebulan Berblogg



Salam,

Entri ini bukan untuk menunjuk-nunjuk jauh sekali untuk berlagak. Sebagai blogger baru,aku sedar perjalanan masih lagi jauh untuk aku terus menulis atau sekadar hangat-hangat tahi ayam.

Kebiasaannya,selepas menulis blog,aku akan ke  Nuffnang untuk ping kan blog aku di  Innit. Aku tak pandang mulanya earning button tu sebab aku tau mesti kosong punya. Cuma aku rajin jenguk analitik aku. Aku sangat gembira walaupun hanya ada satu atau dua pengunjung ataupun pelawat unik. Terus terang aku cakap,pelawat blog aku kurang 20 orang sehari.

Apabila cursor aku tersasar ke arah earning,terbeliak biji mata aku tengok amaun. Walaupun belum bersedia untuk di cash out,tapi angka itu cukup besar bagi aku. Terpulang pada korang. Percaya atau tak. Tapi dengan nilai hampir untuk di cash out aku cukup semangat untuk menulis. Aku baru saja berblog kembali pada 23 Oktober 2011. Hari ni pulak baru 15 November 2011. Iklan yang sudi melekat pada blogg ini ialah Nescafe Chill.

Selama ni,aku ghairah cari traffik,cari follower. Siapa yang sanggup baca perkataan yang terlalu formal dan panjang berjela? Tetapi aku cukup berterima kasih kepada follower aku. Kita tak boleh paksa orang sukakan kita. Kalau orang lain paksa korang,korang nak ke?

Berikut adalah tips mudah untuk mendapat BE dari  Nuffnang :

- Gunakan ayat penuh ketika menulis blog. Perkara ini yang pertama pihak pengiklan akan tengok. Bak kata seorang blogger otai yang berjaya,mata pengiklan adalah tajam seperti helang. Mereka sangat cerewet!

-Join komuniti dalam  Innit.

-Jaga tutur bahasa. Pengiklan tak suka kita mengutuk atau menghentam para blogger lain. Let it be.

-Ceritakan tentang apa saja. Jadilah diri sendiri.

-Gunakan kreativiti sendiri mencari traffik. Jangan gelojoh membina follower atau traffik mendadak. Ini boleh di kategorikan sebagai SPAM oleh Google dan akan membawa masalah kepada blogg kita sendiri.

-Mengenai jumlah traffik atau pelawat unik,itu aku tak tau. Sebab pelawat aku dalam sehari cuma bawah 20 dan untung kalau ada pelawat unik.


Akhir sekali,menulis blog ni,samalah seperti kita menjadi ikon untuk blog kita sendiri. Apa yang kita tulis,itulah yang mengambarkan diri kita sebenar.

Posted via Public phone kat taman perumahan aku