Khamis, 3 November 2011

Sindrom Alice In Wonderland



Salam,

Sindrom Alice In Wonderland atau mikropsia adalah keadaan kegagalan saraf yang mempengaruhi pandangan penglihatan pada manusia.

Pesakit sindrom ini akan merasa melihat objek atau manusia di sekeliling menjadi lebih kecil contohnya seperti bahagian tubuh manusia, haiwan ataupun objek yang kaku. Secara umum, objek yang dilihat muncul sangat jauh atau sangat dekat pada waktu bersamaan. Misalnya, seorang penderita melihat gajah menjadi sekecil kucing.

Tanda ini disebut juga Penglihatan Lilliput atau Halusinasi Lilliput, yang istilahnya diambil dari orang kerdil  pada Gulliver's Travels oleh Jonathan Swift. Tanda-tanda ini hanya berpengaruh pada penglihatan sahaja, tidak pada mekanikal mata. Penglihatan dipengaruhi oleh prestasi dalaman otak terhadap informasi yang terdapat dari mata. Sindrom ini berhubungan dengan sakit kepala migrain.

Sindrom Alice In Wonderland ini merupakan gejala utama dari mononukleosis atau dapat menyebabkan kesakitan di bahagian saraf yang kompleks.

Nama sindrom ini diambil dari kisah Alice In Wonderland, karya Lewis Carroll. Dalam kisah itu, Alice mengalami situasi yang menyerupai mikropsia dan makropsia. Sindrom ini juga dikenali sebagai Sindrom Todd iaitu pakar psikologi yang menyelidik sindrom ini. Todd juga adalah pencipta istilah Sindrom Othello.

Posted via Public phone kat taman perumahan aku

Tiada ulasan: