Jumaat, 4 November 2011

Umai,Sushi Ikan Terbaik!



Salam,

Cuti-cuti Malaysia ni,aku tetiba mengidam nak makan umai pulak. Apa itu umai? Ada ke kat kelumpo atau kat Malaya ni?aku sendiri tak pasti apa orang semenanjung gelar. Aku tak jumpa lagi makanan ni kat semenanjung. Kerabu ikan kot...hahahaha

Umai adalah makanan tradisional suku kaum Melanau di Sarawak. Ianya ikan mentah yang dihiris nipis kemudian digaul bersama hirisan bawang dan cili. Kemudian di campurkan bersama air limau nipis. Tujuan ikan mentah di campur dengan air limau adalah untuk menghilangkan bau hanyir ikan disamping ikan itu akan 'masak' dengan sendiri akibat dari tindak balas asid citric limau.

Umai ni memang sedap. Nak lagi kalo ada 'Ambuyat@Linut' (lain kali aku tulis pasal entri ni). Mula-mula dulu,'owang umah' aku rasa was-was nak makan. Almaklumlah ikan mentah dan dia takut sakit perut. Lagi pulak dia owang Malaya...hahahaaha...memang dia cakap aku ni suka makan yang ngak-ngak [bukan-bukan]. Tapi bila dia mula makan,hah sampai sekarang umai ni lah jadi peberet dia...hahahaha...

Owang yang tak biasa dan tak pernah makan memang akan rasa geli. Ikan mentah???? Yarrkkk...What The Fish (WTF). Tapi makan sushi kat Japanese Restaurant tu tak plak geli. Sama jugak. Ikan mentah.

Maybe pasal kat kedai nampak menarik. Kalo nampak menarik,tentu semua sedap..hahahaha... oklah.Lain kali aku citer pasal ulat mulong atau ulat sagu ye.

Im proud Im Sarawakian

Posted via Public phone kat taman perumahan aku

1 ulasan:

Nava K berkata...

I have not tried umai though I love sashimi.